GÖTEBORG ENERGI - EN DEL AV GÖTEBORGS STAD
Ett flygfoto över Estrellas fabriksområde i Angered.

Estrella byggde bort hotet om effektbrist

Foto: Estrella

Chipsfabriken i Angered slog tillverknings- och försäljningsrekord, men låg stundtals på gränsen till att överbelasta det lokala elnätet. Tack vare god kommunikation och en skräddarsydd lösning från Göteborg Energi nät står nu Estrella redo för att sätta nya rekord.   

I över 60 år har Estrella varit en av Sveriges största källor till snacks. Sedan 1984 sker all produktion i fabriken i Storås, Angered. Klassiska sällskap i tv-soffan som chips, popcorn, jordnötsringar och ostbågar delar numera utrymmet i butikshyllorna med modernare tillskott som linschips och sombreros. Men trots framgångarna fanns det orosmoln. Ett av dem var att mottagningsstationen, som sänker spänningen från elnätet till hanterbara nivåer för till exempel en industri, var lika gammal som fabriken.

- Det var ett hot vi var väldigt medvetna om och hade börjat diskutera med Göteborg Energi nät, säger Fredrick Karlsson, projektledare på Estrella. Men så länge något inte är trasigt kan det vara svårt att motivera varför det ska bytas ut. 

- När vi tog fram kalkyler på vad ett långvarigt produktionsstopp skulle kosta, och det matchade kostnaden för bytet av mottagningsstation, så kom vi snabbt överens.

Fredrick Karlsson, projektledare på Estrella. Foto: Göteborg Energi

Framgångsfaktorer

Något som gjort att samarbetet gått smidigt är att Estrella har en egen kundansvarig på Göteborg Energi nät, Gunilla Launonen.

- Det underlättar oerhört att ha en väg in för alla våra frågor och önskemål, säger Fredrick. Vare sig det gäller en faktura eller hjälp med att bygga ut så slipper vi lägga tid på att leta rätt på vem som är rätt person att prata med. Samtidigt håller sig Gunilla uppdaterad om vad som händer och är på väg att hända hos oss.

- Min roll som kundvårdsansvarig är att identifiera och förstå kundens drivkrafter, behov, beteenden och förväntningar. För att uppnå det är det viktigt att vi har en nära relation med våra elnätskunder. Fredrick och Estrella är en mycket tydlig kund med vad de vill uppnå och det uppskattar jag, säger Gunilla.

Medan den gamla stationen låg mitt i lokalen, vilket försvårade när man ville bygga nya produktionslinor, förlade man den nya utanför själva fabriken. Och för att undvika att dra ut på processen samarbetade Estrella och Göteborg Energi nät med återkommande kontakter under arbetet samt genom att förbesikta stationen.

- Där sparade vi oerhört med tid. Istället för att vänta på en besiktning, och få en massa anmärkningar som ska rättas till innan man får klartecken, hade vi en förbesiktning när vi kommit halvvägs. Det var väldigt smidigt och något alla parter var nöjda med.

Det tar cirka 22 minuter från att potatisen lastas in i produktionen till att den blivit färdigpaketerade chips. Foto: Estrella.

Framtidsplaner

I flera år har produktionstakten och försäljningssiffrorna pekat uppåt. Samtidigt vill Estrella utvecklas och sikta högre. Till exempel bygger man en separat fabriksdel där allergener som jordnötter ska hanteras. 

När fabriken byggdes låg nätkapaciteten på 3,5 MW. De siffrorna har man vid flera tillfällen varit i närheten av och i samband med bygget av nya mottagningsstationen passade man på att framtidssäkra upp till 5 MW. Det var möjligt genom att Göteborg Energi nät försedde fabriken med en egen anslutning direkt från närmaste nätstation. 

- Det känns oerhört lugnande och det har dessutom hjälpt oss minska antalet strömavbrott. Även om vi har en ”spik” i effekten som slår ut strömmen i bara en sekund, så har vi minst 20 minuters uppstartstid. Det är ett stort bortfall och under de åskvädersintensiva höstarna kunde vi ha åtta-tio sådana stopp. 

Sparar effekt genom digitalisering

Även om fabriken eftersträvar en jämn effektförbrukning så har man toppar, särskilt vid ett skifts uppstart. Med de nya ställverk som byggts har man omkring 3200 mätpunkter runtom i fabriken och kan mäta mycket mer detaljerat och se var topparna uppstår. På så sätt kan man undvika att starta vissa maskiner samtidigt och snabbt agera om man närmar sig ett tak, till exempel genom att tillfälligt stänga av alla elbilsladdare på parkeringen utanför. 

- Vi loggar dels energiåtgång, men även sådant som vatten, avlopp, hur många påsar vi tillverkar, hur mycket olja och råvara vi tillsätter - allt för få fram en totalkostnad. Målet som jag har är att operatörerna ska kunna se exakt vad produkten kostar att tillverka i realtid.

Denna typ av effektivisering lär behövas för Estrella fortsätter sikta högt. Så sent som i augusti 2021 slog man nytt tillverkningsrekord då fabriken producerade 2 000 ton chips. Och mer ska det bli, förklarar Fredrick. Mycket mer.

icon-closechevron-disc-right