850MW. Det är effektkapaciteten som Göteborg har byggt upp under de senaste 140 åren. Men samhällets elektrifiering har ökat behovet rejält och redan om 10-15 år kan staden behöva dubbla sin kapacitet. Hur får man det att gå ihop? En del av lösningen kan vara ”Vehicle-to-Grid”.
Vehicle-to-Grid (”V2G”) handlar i princip om möjligheten för elfordon att låna ut en del av sin batterikapacitet till elnätet för att täcka upp behovet av el. Något som lär bli allt viktigare i takt med att energisystemet allt mer förlitar sig på förnybara energikällor med en oförutsägbar elproduktion.
Men med hur mycket effekt kan Göteborgs elfordon egentligen bidra?
- Ungefär sex gånger om året ligger vi nära vår effekttopp, inleder Lars Edström, VD för Göteborg Energi Nät AB (”GENAB”).
- Det innebär att drygt 100 MW av vår effektkapacitet mest finns ”utifall att” eftersom den används så sällan. Och det kostar en hel del. Men om 10 000 elbilar i Göteborg skulle kunna dela med sig av 10-20% av sitt batteri hade vi haft 100 MW bara sådär, säger han.
Nästan 12% av elnätets effekt skulle alltså kunna avlastas tack vare 10 000 uppkopplade elbilar. Och fler elfordon än så lär rulla på Göteborgs gator i framtiden. Under första halvåret 2021, berättar Lars, såldes ungefär 2000 elbilar i staden.
Så hur skulle det funka i praktiken?
Förstås går inte bilarna att användas för V2G när de körs. Men när de väl är parkerade och uppkopplade mot smarta elbilsladdare kan de bidra med sitt batteri så fort de närmar sig full laddning. Förvisso har inte alla elbilsmodeller möjlighet att mata ut el, men det är en funktion som allt fler tillverkare har i åtanke när deras elbilar lämnar ritbordet.
- Vi behöver skapa en bra affärsmodell för detta som ger en schysst ersättning till kunderna som väljer att låna ut sitt elbilsbatteri. Och så klart måste det ske på ett sätt som lämnar gott om batterikapacitet kvar till vardagens bilfärder, säger Lars.
Lars berättar att det redan finns ett antal projekt inom V2G både inom Sverige och utomlands som han och kollegorna på GENAB följer noga. Han fortsätter:
- Jag tror att vi mot slutet av år 2022 har gjort en formell utvärdering av konceptet och kanske till och med lanserat ett pilotprojekt.
- Men jag tror inte att vi kommer att börja med att vända oss till privatpersoner, utan först fokusera på ägare av hela fordonsflottor. Exempelvis kollektivtrafiksfordon, hyrbilsägare och servicebilar.
V2G är inte den enda så kallade ”flextjänsten” som GENAB tittar närmare på i deras sökande efter lösningar på sätt som kan avlasta elnätet. Men om tillräckligt många bilar kopplar upp sig mot ett V2G-system i Göteborg kan det bli en viktig pusselbit för att möta stadens snabbt växande effektbehov.
- På sikt kan V2G till och med bli den viktigaste, avslutar Lars Edström.