Publicerad februari 2025.
Utan
el stannar samhället. Därför är det avgörande att antal avbrott är så få och så
korta som möjligt. På vår driftledningscentral övervakas Göteborgs lokala elnät
dygnet runt för att så snabbt som möjligt åtgärda fel som kan uppstå. På så
sätt klarar vi vår höga ambition om en leveranssäkerhet på 99,99 procent. Men
hur fungerar driften egentligen? Vi förklarar!
För oss i Sverige har det blivit en självklarhet att elen ska fungera. Kanske reflekterar vi inte ens över hur mycket som faktiskt är beroende av el. Men faktum är elnätet är en samhällskritisk funktion. Ta något så vardagligt som en matbutik till exempel: vid ett strömavbrott stannar kylar och frysar och maten blir förstörd. Utan el fungerar inte internet, du kan inte ladda dator och mobil, spårvagnarna stannar och det blir kallt i husen. Snabbt förändras vår bekväma vardag ganska drastiskt.
– Det är därför elnätsdriften är en så viktig del av vår verksamhet och också orsaken till att driftledningscentralen är bemannad dygnet runt, säger enhetschefen på Göteborg Energis driftledningscentral.
Inne på driften övervakas elnätet natt som dag via en rad skärmar. Först och främst handlar det om att ha koll på akuta avbrott.
– Det kan handla om kabelfel, att gamla kablar helt enkelt har gått sönder av ålder och slitage, eller väder och vind - för de få ledningar som fortfarande är luftburna.
De planerade avbrotten kan till exempel bero på att grävarbete ska utföras. Då kopplas elen om i förväg via fjärrmanövrering, den dirigeras helt enkelt att ta en annan väg. Allt planeras och genomförs på driftledningscentralen.
– Göteborgs elnät är 7300 km långt och det finns 18 000 kabelskåp. Det säger något om omfattningen. Vi har kartor som visar var alla ledningar i Göteborg ligger och var till exempel, kabelskåp och stationer finns placerade.
Statistiskt är Göteborg Energis leveranssäkerhet 99,99% i genomsnitt, mycket på grund av att nätet övervakas konstant och kan fjärrstyras. Men under 2024 ökade den genomsnittliga avbrottstiden, som mäts i SAIDI – System Average Interruption Duration Index – till 22,5 minuter.
– Det beror på att vi gjorde planerade elmätarbyten hos våra kunder. Totalt har över 270 000 elmätare i Göteborg bytts ut, varav mer än 100 000 under förra året. Varje mätarbyte gör att det blir ett avbrott på några minuter, vilket har påverkat genomsnittstiden.
Emellanåt händer naturligtvis det som helst inte får hända; oplanerade avbrott. Varje år inträffar ungefär 700–800 avbrott och orsaken brukar vara komponentfel eller kabelfel. Men det händer också att kablar grävs av, av misstag.
– Vid ett avbrott får vi på driften en signal. Om möjligt kopplar vi om direkt, annars skickar vi ut en reparatörsstyrka för felsökning och åtgärd. Mycket går att åtgärda fjärrstyrt, men ibland måste någon rent fysiskt ta reda på vad felet är.
Det är
en driftledningsingenjör som kopplar om och på strömmen efter avbrott, ett
stort ansvar.
– Här gäller det verkligen att vara metodisk och lugn, och vara tydlig när man
pratar med dem som är ute på fältet. Allt måste ske enligt våra rutiner så att
det är säkert för dem som arbetar i nätet.
Vill du ha information om elavbrott? Då ska du anmäla dig att få information om både oplanerade och planerade avbrott. Välj själv om du vill få avbrottsinfo på sms eller mejl.