GÖTEBORG ENERGI - EN DEL AV GÖTEBORGS STAD
Två taxibilar som laddar trådlöst i Lindholmen

Satsning på trådlös laddning kan gynna eltaxi

Foto: Volvo Cars

Allt fler taxibilar kör på el. Det minskar bullret och är bra för klimatet. För att utvecklingen ska fortsätta i rätt riktning testas nu trådlös laddning. En mindre taxiflotta är redan igång. 

Taxiturer i stadsmiljö är oftast korta. Men samtidigt så pass många att de ändå står för en betydande del av resandet. Att taxibolagen stadigt utökar sina flottor med eldrivna fordon är helt i linje med en växande efterfrågan på eltaxi och kan göra stor skillnad för miljön.

Induktiv laddning

Men att ladda med sladd kan kännas krångligt och tidskrävande. Särskilt i en bransch där tid är pengar. Bilarna ska helst rulla så mycket som möjligt med betalande kunder i.
Kanske heter lösningen induktiv laddning. Det undersöks just nu inom ramen för det treåriga projektet Wireless Charging, som innebär att 18 Volvobilar från taxioperatören Cabonline har utrustats med särskilda mottagare som gör att de går att ladda helt utan sladd. Det enda föraren behöver göra är att parkera sin bil rakt ovanför laddplattan, som är nedgrävd i marken i en till synes helt vanlig parkeringsficka. Sedan är det fritt fram att välja mellan att sitta kvar eller kliva ur bilen. Betalning och laddning sker automatiskt.

Foto: Volvo Cars

Gothenburg Green City Zone

Bland de bolag och företag som ingår i projektet märks Business Region Göteborg, Volvos svenska återförsäljargrupp Volvo Bil, Vattenfalls laddnätverk InCharge och amerikanska Momentum Dynamics som tagit fram själva laddningstekniken. 

För Göteborg Energi är satsningen ännu ett steg i att elektrifiera stadens transporter.
− Vi har varit med och utvecklat den första elektrifierade busslinjen i Göteborg, vi har tagit fram 1000 publika laddplatser för både boende och genomresande och har även 15 snabbladdare, säger Malin Flysjö, ansvarig för el- och gashandel på Göteborg Energi.

Den här gången är uppdraget att förse Wireless Chargings två laddningsstationer med ström. Båda är centralt placerade inom det som kallas Gothenburg Green City Zone, som är en fysisk plattform i stadsmiljö där det går att testa ny hållbar teknik i verkligheten.
− Det viktigaste är att laddplattorna placeras på bra strategiska platser där människor faktiskt åker taxi. Då kan taxiförarna ladda där de redan är, säger Malin Flysjö.

Förhoppningen är att taxiförarna ska kunna småladda lite kort mellan körningarna. Det är gynnsamt på flera sätt. Både för miljön och för alla som är inblandade i projektet.
Per Englund, som är projektledare på Göteborg Energi, berättar varför:
− Fördelen med att ladda ofta är att bilen då kan ha ett mindre batteri. Det betyder lägre pris och mindre vikt. Samtidigt behöver en lättare bil mindre energi, vilket också är positivt. Batteriet håller dessutom längre än om det alltid laddas fullt.

icon-closechevron-disc-right