GÖTEBORG ENERGI - EN DEL AV GÖTEBORGS STAD

Gasnätet till fem villaområden i Göteborg avvecklas

Göteborg Energi Gasnät har beslutat att under två år avveckla gasnätet till villor i områdena Bräcke, Fräntorp, Nedre Johanneberg, Utby och Änggården. Beslutet berör cirka 360 kunder som i dag har gas som uppvärmningsform och/eller gasspis.

Göteborg Energi Gasnät har beslutat att under två år avveckla gasnätet till villor i områdena Bräcke, Fräntorp, Nedre Johanneberg, Utby och Änggården.

Orsaken till avvecklingen är att gasnätet i de berörda områdena är gammalt och i behov av omfattande renovering. Samtidigt väljer allt färre kunder gas som uppvärmningsform. Sedan 2020 har 40 procent av kunderna lämnat villanätet och de senaste 15 åren har inga nya kunder anslutits.

– Det stadigt minskande kundsegmentet kan inte bära de stora investeringar, cirka 160 miljoner kronor, som behöver göras. Det skulle bli orimligt dyrt för kunderna. Självklart kan detta uppfattas som en drastisk åtgärd men även om vi säger upp kunderna i dag så har de två år på sig att hitta en ny värmelösning och vi har ett stödpaket på plats för att hjälpa dem på bästa sätt, säger Lars Edström, affärschef för el- och gasnät på Göteborg Energi.

Paketet innebär bland annat att alla kunder får ett kontant omställningsstöd som varierar utifrån hur gammal pannan/spisen är. Även det fåtal företagskunder som berörs omfattas av omställningsstöd. I nuläget kan kunderna också ansöka om Boverkets bidrag för energieffektivisering. Kunderna får även stöd i form av särskilt avsatt kundservicepersonal och en omfattande guide kring alternativa lösningar.

De alternativa uppvärmningslösningar som finns för kunderna är framförallt olika luft/värmepumpar eller pelletspannor.

– Alla kunder kommer personligen att bli kontaktade av oss och vårt mål är att ingen kund ska stå utan en fungerande värmelösning när gasnätet avvecklas, säger Lars Edström.

Att gasnätet till vissa villaområden avvecklas betyder dock inte att hela gasnätet ska försvinna.

– Nej, detta handlar om en del av nätet med omfattande renoveringsbehov och där kunderna i många fall har valt andra lösningar. Gas är och kommer att fortsätta vara, en utmärkt produkt i många olika sammanhang, inte minst inom industri och restaurang, säger Lars Edström.

De 360 berörda kunderna har blivit informerade om förändringen via brev. Mer utförlig information, hur mycket stöd som kunden är berättigad till samt en guide kring nya lösningar finns i inloggat läge på Mina Sidor.

För mer information kontakta:

Cecilia Erdalen, presschef på Göteborg Energi, 070-466 04 28, cecilia.erdalen@goteborgenergi.se

icon-closechevron-disc-right