Publicerat april 2023
Energikrisens rusande priser drabbade Almondy dubbelt upp med en produktion som är beroende av både el och gas. Lägg därtill det ökade priser på råvaror, emballage och transporter. Trots utmaningarna ser man positivt på framtiden.
- Det gäller att vara snabbfotad och välunderrättad, säger Glenn Cramér, VD på Almondy. Han pratar om det otal utmaningar företaget, likt många andra, fått ta sig an under energikrisen och fortfarande arbetar med även om priserna i skrivande stund sjunkit.
Kanske var allting enklare när Mandelbageriet startade sin verksamhet 1982 med sitt lilla bageri på Aschebergsgatan i centrala Göteborg. Med samma till synes enkla motto – att vara en glädjespridare – och samma mandelbottnar har man bytt namn till det mer internationellt gångbara Almondy och genom åren växlat upp till att leverera 22 miljoner tårtor om året till 55 länder. Det blir 80 000 tårtor om dagen, allihop tillverkade i bageriet i Torslanda där man håller till sedan 2005.
Företaget fick sitt stora genombrott när man säkrade ett kontrakt med IKEA och licensavtal med livsmedelskoncernen Mondelez. Det är via licensavtalet som man till exempel har rätt att tillverka sin absoluta storsäljare Daimtårtan.
- Det är tårtan i vårt utbud som säljer bäst över hela världen. Man kan lätt tro att det ska skilja sig från land till land, men generellt sett är tårtorna lika populära överallt. Och eftersom vår mandelbotten inte innehåller gluten så är den dessutom ett tryggt val för alla med glutenintolerans, säger Sofie Funevik, Almondys marknadschef.
Från vänster: Fredrik Börjesson, CFO; Glenn Cramér, VD och Sofie Funevik, marknadschef på Almondy.
Almondys bageri har två produktionslinjer som tuffar på dygnet runt från måndag till lördag morgon. Deras ugnar värms av gas, vilket gör att de blivit drabbade av både de höjda el- och gaspriserna. Eftersom det varit prishöjningar även på råvaror, emballage och transporter har de i sin tur tvingats höja priserna till sina kunder.
- En annan faktor som har varit utmanande är osäkerhet gällande tillgången på gas, på grund av kriget i Ukraina. Den leveransen är precis lika viktig för oss som att få tillgång till råvaror. Vi har uppskattat den dialog vi har med Göteborg Energi, med veckomöten där vi har fått uppdatering på både priser och tillgång. Lyckligtvis har vi fått den gas vi behöver och har inte behövt stoppa produktionen, säger Glenn Cramér.
Fredrik Börjesson, Almondys CFO, tar vid:
- Vi har också påverkats av att man ändrat regelverket rörande punktskatter på biogas. Ett stabilt regelverk är något som är viktigt för allt företagande och för vår planering över tid. Det påverkar vilken väg vi kan välja för att kunna bidra på bästa sätt i den miljöomställning som pågår för fullt. För tillfället är regelverket och marknaden på energiområdet inte gynnsamt för en långsiktig planering.
Daimtårtan säljer bäst av Almondys produkter, oavsett vilket land man tittar på.
Sedan lång tid tillbaka har Almondy jobbat med att på ett så effektivt sätt som möjligt ta till vara på till exempel spillvärmen och överskottsvatten från olika delar i processen. Spillvärmen används till att värma både vatten och lokalerna. Företaget har flera miljömål som att bli ett fossilfritt bageri och halvera matsvinnet senast 2030. Energikrisen har gjort att man börjat skruva ännu mer på vad man kan förbättra.
- Vi driver en kartläggning runt hur mycket bättre vi kan bli när det gäller effektivisering och energiförsörjning. Solceller och energilagring är på tapeten, säger Fredrik Börjesson.
Trots alla utmaningar ser Almondy positivt på framtiden.
- Det må vara en ny verklighet att förhålla sig till på energimarknaden, men vi fortsätter vår satsning. Just nu förbereder vi för en tredje produktionslinje som gör att vi kommer att kunna öka vår produktion med upp till 50%. Vi har en god relation till Göteborg Energi som är en trygg leverantör, men det är klart att det är oroligt med tillgången på el när det ska byggas en batterifabrik samtidigt som allt mer i samhället elektrifieras. Göteborgsföretagen borde gynnas så att inte fler flyttar verksamheten utomlands.