GÖTEBORG ENERGI - EN DEL AV GÖTEBORGS STAD
Jenny Jarneholt och Jan Hjelmgren studerar tillsammans planen för Campus Lundby.

Göteborg Energi Nät säkrar framtiden för Campus Lundby

Loppet är redan igång. År 2050 ska fordonen i EU inte längre släppa ut koldioxid. Volvokoncernen, vars elektrifierade fordon ligger i täten för denna teknikutveckling, har inga planer på att släppa försprånget. Men för att lyckas behålla ledningen krävs innovation – och mycket mer el. 

Campus Lundby är samlingsnamnet för Volvokoncernens storslagna satsning på att bygga ut sin verksamhet i stadsdelen Lundby i Göteborg. Men det handlar om mer än bara fler byggnader och varsamt renoverade lokaler, berättar Jenny Jarneholt som ansvarar för utvecklingen av Campus Lundby vid Volvokoncernens egna fastighetsbolag, och Jan Hjelmgren, ansvarig för GTT Powertrain Engineering. 

Det är Campus Lundby

- Det vi vill skapa i Campus Lundby är en global hubb där vi bygger framtidens hållbara, globala transportsystem genom att samla vår kompetens, förklarar Jenny och tillägger:

- Så det handlar inte om att flytta hit en massa personal, även om utbyggnaden innebär att fler anställda kan jobba på plats. Syftet är att erbjuda ett utrymme där man kan mötas och hitta nya lösningar tillsammans.

Jan nickar instämmande och skjuter in:

- Vi har stora ambitioner. Vår industri står inför en omställning och Volvokoncernen vill leda den utvecklingen. Därför behöver vi de bästa ingenjörerna och möjligheten att kunna erbjuda dem en attraktiv och kreativ miljö att mötas och jobba i. Det är vad som krävs för att driva innovation. 

Elförsörjningen – en förutsättning

Fast det finns något som är helt avgörande för att projektet ska kunna nå mållinjen: tillräcklig elförsörjning och effekt. Därför har Volvokoncernen och Göteborg Energi Nät kommit överens om att bygga en kopplingsstation på Campus Lundby med en kapacitet på 120 MW. 

Och kapaciteten behövs, utan tvekan.

- År 2030 ska minst 35% av de fordon som rullar ut från våra fabriker vara elektrifierade, berättar Jan och fortsätter:

- För att lyckas med det kommer vi att behöva många fler elektriska testriggar, som dessutom lär köras på helvarv samtidigt. Det ställer rejäla krav på elnätets kapacitet och leveransförmåga. 

Så här kan transformatorstationen se ut när Göteborg Energis del i projektet är fullbordat, år 2025. Illustration: Volvokoncernen.

Göteborg Energi Nät tog behoven på allvar

Därför inledde Volvokoncernen en tidig dialog med den lokala nätägaren, Göteborg Energi Nät, om hur man bäst kunde lösa utmaningen. Och det har varit en framgångshistoria. 

- Jag upplever att vi haft, och har, ett bra samarbete. Göteborg Energi Nät tog våra behov på allvar och tillsammans har vi skapat en win-win situation, säger Jenny och utvecklar: 

- Campus Lundby får den el som vår utveckling kommer att kräva och Göteborg Energi Nät får i sin tur utrymme för att sätta upp kopplingsstationen, som dessutom kommer att förse el till stadsutvecklingsområden på Backaplan, Lindholmen och Frihamnen.

Med regelbundna avstämningar mellan Jenny och Lars Edström, VD för Göteborg Energi Nät, har dialogen legat tät mellan bolagens representanter och arbetet har rullat på i en stadig och trygg takt. Och det är bra för alla, även Göteborg. 

- Vi har funnits i Göteborg i hundra år och här vill vi stanna för att fortsätta att driva innovation i Västsverige. Campus Lundby är, och kommer att fortsätta vara, platsen där vi leder transportsektorn in i den elektrifierade framtiden, avslutar Jenny. 

Volvokoncernen

  • Grundades: år 1927
  • Antal anställda: 100 000
  • Tillverkar: lastbilar, bussar, anläggningsmaskiner och motorer för marina- och industriella applikationer

 

icon-closechevron-disc-right