GÖTEBORG ENERGI - EN DEL AV GÖTEBORGS STAD
Hurra!

Göteborg – världens mest hållbara besöksstad

Publicerad december 2020.

Under pandemiåret 2020 var nästan ingenting sig likt i besöksnäringen. Men en sak stod sig: för fjärde året i rad utsågs Göteborg till världens mest hållbara destination!

Liseberg hade stängt. Bara en sån sak. En av de allra viktigaste magneterna för att locka turister till vår stad, utländska såväl som inhemska. Men i år har de flesta semestrat på hemmaplan oavsett var i världen det är.

Pandemin hindrar dock inte det globala reseguideföretaget Lonely Planet från att uppdatera sin ranking Best Sustainable City Stay – där Göteborg toppar listan för 2021. Bland annat tack vare att staden var först i världen med att införa gröna obligationer för att driva fram investeringar i klimatgynnande lösningar – och för att 97 procent av kollektivtrafiken går på förnybart drivmedel från Göteborg Energi. 

Lonely Planets jury imponeras också av att vår stad för fjärde året korats till mest hållbara destination enligt Global Destination Sustainability Index, GDSI. Över 50 mötes- och evenemangsstäder i världen rankas för sitt hållbarhetsarbete. 

Som om inte det vore nog för att få Göteborgs drygt halva miljon invånare att sträcka rejält på ryggen; Göteborg är i år också EU-kommissionens huvudstad för smart turism tillsammans med Malaga. Göteborg var i den tävlingen enda nordiska stad som tog sig till final.

Besöksnäringen och många andra delar av staden har jobbat hårt under flera år för att göra destinationen hållbar

Peter Grönberg, VD Göteborg & Co

– Göteborg visar än en gång att vi är en destination som är världsledande vad gäller hållbarhet. Besöksnäringen och många andra delar av staden har jobbat hårt under flera år för att göra destinationen hållbar, säger Göteborg & Co:s vd Peter Grönberg.

Som ett led i Göteborgs arbete med smart turism har Göteborg & Co lanserat en internationell hemsida för hållbar turism. Sidan innehåller 101 kreativa och innovativa idéer som ska inspirera och bidra till att förbättra turismen globalt. Majoriteten av idéerna har sitt ursprung i urbana miljöer och stadsliv och har kopplats till en eller flera av FN:s globala mål för 2030. Helena Lindqvist, projektledare Göteborg & Co:

– Att vara Europas huvudstad för smart turism handlar inte bara om att jobba och dela med sig av sitt eget arbete. Det handlar även om att inspirera och visa på andra lyckade exempel som leder till en förändring i hur vi ser på turism. Dessa 101 idéer är en fantastisk plattform att göra just detta.

Syftet med webbsidan är att skapa en medvetenhet och uppmana till att fler initiativ görs för en mer hållbar turism. Tanken är att listan ska växa och alla kan nominera en idé eller ett initiativ. 

icon-closechevron-disc-right