Invigning av laddningsplatser för lastbilar hos Göteborgs Lastbilscentral. Martin Salenius, vd för GLC och Karin Pleijel (MP), kommunalråd med ansvar för miljö och klimat i Göteborg
Publicerat maj 2023
Om också den tunga trafiken ska kunna ställa om till el krävs laddningsplatser anpassade för lastbil. Hos GLC, Göteborgs Lastbilscentral, i Gårdsten invigdes 20 april en av landets största!
Det fanns inget band att klippa, däremot två rejäla
brandgula kablar att symboliskt koppla samman för att förklara den nya
stationen invigd. Karin Pleijel (MP), kommunalråd med ansvar för miljö och klimat i Göteborg, fick äran. Hon
inledde med att citera Albert Einstein:
– Det krävs helt
nya sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka. Göteborg 2030 ska vara
klimatneutralt och då får inte laddinfrastruktur bli en flaskhals på vägen dit.
För Martin
Salenius, vd för GLC, innebär dagens invigning ett genombrott:
– Vi är mycket glada över att kunna underlätta för våra
delägare att välja mer hållbara transportlösningar. Laddstationen är en
milstolpe för oss och en pusselbit i det paradigmskifte som sker inom transportsektorn.
Vi skareducera de fossila CO2-utsläppen med 70 procent
till 2026 jämfört med 2010. Det nationella målet för transportsektorn är 2030,
säger han.
Företaget
har som mål att vara klimatneutralt 2035, att jämföra med det nationella målet
2045.
– Detta
ligger i linje med det klimatprotokoll vi på GLC undertecknat tillsammans med branschföretaget
TRB och övriga delägare, säger Martin Salenius.
– Göteborg 2030 ska vara klimatneutralt och då får inte laddinfrastruktur bli en flaskhals på vägen dit.
Det var i december 2022 som Västsvenska GLC påbörjade bygget. Knappt ett och ett halvt år, och åtta miljoner kronor, senare står de 15 laddplatserna klara. Samtliga har kraft för snabbladdning som innebär att det går att maximera laddningen av ett lastbilsbatteri på runt en timme. Lösningen är skapad för att hantera totalt 1500 ampere och 1 megawatt.
Den geografiska
placeringen hos GLC i Gårdsten är genomtänkt för att möta chaufförernas behov
av tillgänglighet. Betalning sker via en app eller
med ett vanligt tankkort.
Per Österberg,
delägare i Österbergs åkeri och styrelseledamot i GLC, är en av dem som gläds
åt den nyinvigda laddstationen.
– Vi har 25 lastbilar, varav fyra eldrivna. För oss betyder det jättemycket att framöver ha en egen laddplats här. Tidigare har vi varit beroende av att boka in oss på de offentliga snabbladdstationerna som finns på några ställen i Göteborg och det är inte alltid de har lediga platser när vi som bäst behöver. På det här viset blir det mycket enklare, mer effektivt och tidsoptimerat, säger Per Österberg.
Också för Göteborg Energi innebar den nya laddningscentralen
enkelhet och effektivitet. Erland
Jonsson är planeringsingenjör och områdesansvarig för
kapaciteten i elnätet.
– När
vi inledde arbetet visade det sig att vi hade så pass mycket ledig kapacitet i
en närliggande transformatorstation att den räckte. Det är sällan det finns så mycket
effekt ”ledig”. Därmed slapp de bygga en egen och arbetet gick betydligt
snabbare och lättare. Det ligger även i Göteborg Energis intresse att vi uttnyttjar vår utrustning på ett effektivt sätt, säger Erland Jonsson.