Publicerad januari 2024.
För fastighetsbranschen har driftskostnaderna ökat de senaste åren. Fjärrvärme, el, vatten och avlopp är stora utgiftsposter. Göteborgs stads bostadsaktiebolag, kallad Bostadsbolaget, som är en del av allmännyttan i Göteborg, tar hjälp av såväl AI-teknik och värmelagring i byggnader som beteendeförändringskampanjer för att spara pengar och minska sin klimatpåverkan.
Oskar
Scheiene är energi- och miljöchef på Bostadsbolaget. Han har ett brett
kontaktnät och ett åttamannastarkt team som jobbar med hållbarhet. Det behövs.
Med 24 800 hyreslägenheter över hela Göteborg är Bostadsbolaget en viktig aktör
i stadens klimatarbete.
– Vi har högt ställda klimatkrav. De kommer från kommunen och från andra organisationer
som vi är del av, som Sveriges Allmännytta, säger Oskar Scheiene.
Göteborg har
en väl utvecklad och klimateffektiv fjärrvärme att tillgå. Något som ger en bra
grund för uppvärmningen. Men fjärrvärmen är också den enskilt största löpande
kostnaden för Bostadsbolaget.
– Därför tittar vi ständigt på hur vi kan använda fjärrvärmen smartare.
Det arbetet har
intensifierats de senaste åren då en större del av kostnaden kommer på effektsidan.
Det har blivit viktigare att minska fjärrvärmeanvändningen de timmar när det är
som allra kallast ute.
– Där är också nyttan för energisystemet som störst. Fjärrvärmen har sina
största utsläpp av koldioxid vid toppeffekt och det är också där vi har som
störst kostnader. Kan vi arbeta med att få ner dem är det bra, både ekonomiskt
och sett till systemnyttan.
För att lyckas med
det jobbar Bostadsbolaget med flera innovativa verktyg. Först gäller det att pricksäkert
identifiera de kallaste dygnen. När det väl är gjort går det att
laborera och använda sig av den så kallade byggnadströgheten. Det är ett fenomen
som innebär att stora byggnader lagrar så mycket värme i sig att det dröjer
innan de som bor där upplever att det blir kallare.
– Detta används redan, men det kommer hela tiden nyare och smartare system som
jobbar med hjälp av
AI för att få systemet så träffsäkert som möjligt, säger Oskar Scheiene.
En annan
kunskap som kan hjälpa till att spara energi handlar om den relativa
upplevelsen av temperatur och kyla. Vi upplever helt enkelt temperatur olika
beroende på omständigheterna. 20 grader inomhus en ruggig höstdag kan kännas
ganska kallt – medan det en solig vinterdag kan kännas väldigt behagligt.
– Känslan kan vara helt annorlunda, så vi har pratat om att jobba mer med
differentierad temperatur där vi har något högre temperatur på hösten och något
lägre på vintern. Det här gör vi redan i våra fastigheter, men vi fortsätter att
utveckla algoritmerna.
En förutsättning för att kunna jobba bra med verktygen är att fastigheterna har ett bra klimatskal. Modern teknik, AI och algoritmer hjälper till – men det är inte den enda vägen som Bostadsbolaget jobbar med. Även informationskampanjer och ”nudging” har använts framgångsrikt för att spara på resurserna. Nudging handlar om att göra saker som kan påverka och underlätta en beteendeförändring i en hållbar riktning, utan att förbjuda alternativen.
I en uppmärksammad
kampanj kallad Waterhack uppmuntrades hyresgästerna att dela med sig av sina
bästa tips på hur man kan minska sin vattenanvändning. 300 bidrag kom in och
under perioden gick också vattenförbrukningen ner med över 5 procent jämfört
mot referensperioden.
– Nudging är en del av ett kontinuerligt informationsarbete i kommunikationen
till hyresgästerna. Vi har även nyhetsbrev, direktutskick, sociala medier och numera
även en app.
Oskar Scheiene tror att det finns stor potential i att arbeta just med nudging och beteendeförändrande åtgärder. De flesta fastighetsbolag har redan jobbat med de lågt hängande frukterna – man har fixat bra klimatskal, investerat i bra ventilationssystem och så vidare. Men att medvetandegöra frågorna hos hyresgästerna och skapa förändring, där finns det många gånger mycket kvar att göra.