Publicerad september 2024.
AI ser ut att förändra mycket i vår omvärld. Men vad kan det spela för roll för energisystemet – och på vilket sätt kan du få nytta av tekniken?
– Det är viktigt för oss att använda de moderna verktygen, och jag ser framför mig ett energisystem som blir mycket mer effektivt, säger Ulf Hagman, som jobbar med utvecklingsfrågor på Göteborg Energi.
Artificiell intelligens, AI, är ett samlingsnamn för en rad tekniker som på senare år tagit stora kliv och blivit tillgängliga för många fler. För att maximera nyttan arbetar Göteborg Energi brett med AI-frågan.
– Bland annat ska vi undersöka hur vi alla kan lyfta vår förmåga genom att använda verktygen i det dagliga arbetet på ett klokt och säkert vis. Vid kaffeautomaten hör jag ofta kollegor diskutera vilket verktyg som skulle kunna vara bra för olika uppgifter.
På det större planet handlar det givetvis också om hur AI och dess möjlighet till snabb behandling av stora datamängder ska kunna användas i energisystemet. Framtiden kommer till exempel innehålla en större mängd variabel elproduktion, vind- och solenergi som inte går att planera. Enligt Filip Kjellgren, strateg med fokus på energi på AI Sweden, kommer AI att vara en nyckel.
– Vi människor kan tycka att vädret är oberäkneligt, men de här AI-modellerna tittar på hundratusentals parametrar samtidigt. De kan förutsäga både energiproduktion och efterfrågan på ett helt nytt sätt, och till exempel räkna ut exakt hur mycket en vindsnurra kan generera varje sekund, säger Filip Kjellgren.
Han menar att AI kan användas för att förbättra alla delar av processen, både produktion och konsumtion.
– Modellerna hjälper till att förutsäga och optimera efterfrågan. Det kan vara allt ifrån att du som konsument kan få förslag om att det blir lite billigare om du väntar en kvart med att rosta ditt bröd, till att industrin kan optimera sin produktion utifrån energiutbudet.
Underhåll är ett annat viktigt område. Modellerna kan till exempel tränas för att upptäcka problem som läckage eller glapp i kablage, och därmed förebygga förluster.
Faktum är att Göteborg Energi redan har använt AI för underhåll i ett pilotprojekt. Genom att lyssna på vibrationerna från pumpar och fläktar undersöktes det om det gick att hitta mönster som indikerar när de börjar skapa problem, för att kunna göra underhåll i rätt tid innan problemen uppstår.
– Resultaten visade att systemet gav många indikationer, men det fanns osäkerheter i tolkningen. Vi lärde oss dock vikten av bra datakvalitet och att detta är något vi måste arbeta vidare med. Resultatet blir inte bättre än det du stoppar in i AI-verktygen, säger Ulf Hagman.
Ibland kan det låta som att AI och dess nytta ligger några år framåt i tiden. Men för Göteborg Energi har AI redan fått praktisk nytta. Kundservice har stöd i ett AI-verktyg som summerar och analyserar servicesamtalen som sker via telefon.
– Är det problem med till exempel strömavbrott märker vi det själva genom våra system. Men AI-verktyget hjälper oss att analysera och sammanställa vad alla samtal handlar om på ett sätt som vi aldrig kan göra manuellt. Det ger oss direkt insikter om vad vi kan förbättra i vår verksamhet och erbjudande till kund, säger Ulf Hagman.
För att bli ännu bättre på AI har Göteborg Energi flera samarbeten, bland annat med Chalmers som är ledande inom AI och energi. Ett annat exempel är Behovskartan, framtagen tillsammans med AI Sweden och Volvokoncernen, som visualiserar framtidens effektbehov och elkonsumtion.
Exakt vilken betydelse AI kommer få för energisystemet i framtiden är svårt att veta – inte minst eftersom AI-modeller kan generera helt nya idéer.
– Det är inte omöjligt att AI kan komma till helt nya insikter, eftersom modellerna ser lite andra saker än vi människor ser, säger Filip Kjellgren på AI Sweden.