Publicerad april 2021
Det skall vara tryggt och enkelt att välja elhandelsföretag. Därför finns det en certifiering som hjälper dig att hitta rätt i elhandelsdjungeln. Märkningen heter Schysst elhandel och är framtagen av branschorganisationen Energiföretagen Sverige.
– Vår bransch ska stå upp för att vi levererar en bra produkt.
Enligt Konsumentverkets konsumentrapporter, som mäter hur det är att vara konsument på ett 40-tal marknader, är elbranschen en av de tio mest problematiska. Kunderna upplever att köpet är komplext, är missnöjda med hanteringen och har låg tilltro till försäljare. Enligt Konsumenternas energimarknadsbyrå klagar många över bristande information om uppsägningstid och höga brytavgifter när kunden byter elleverantör.
I Sverige finns det 143 elhandelsföretag som säljer el till privatpersoner. Idag är 25 stycken av dem certifierande med Schysst Elhandel. Samtidigt har över hälften av kunderna en av dessa certifierade elhandelsföretag som leverantör.
– Det är ett fåtal aktörer som svärtar ner branschen och därför vill vi uppmärksamma alla de som faktiskt sköter sig, säger Catherine Lillo.
För att bli certifierad med Schysst elhandel förbinder sig elhandelsföretagen att hålla 18 kundlöften. Det handlar om allt från tydlig prisinformation och avtal vid telefonförsäljning till att ta särskild hänsyn till utsatta kunder genom att inte ingå avtal om det finns anledning att tro att konsumenten har svårt att förstå konsekvenserna. Se listan över kundlöften.
– Energiföretagen Sverige ser över kriterierna löpande och kompletterar med nya kriterier om det behövs. Certifieringen är skräddarsydd för elmarknaden och vilar inte bara på lagstiftningen utan kriterierna går utöver det lagen kräver, säger Catherine Lillo.
Certifieringen Schysst elhandel utfärdas av det oberoende certifieringsföretaget DNV GL. Det är också de som följer upp certifieringen och granskar eventuella klagomål. Vart femte år görs stickprover för att elhandelsföretaget ska få behålla sin certifiering.