GÖTEBORG ENERGI - EN DEL AV GÖTEBORGS STAD

Göteborg Energi AB - allmänna avtalsvillkor gällande publik laddtjänst till konsumenter och företag

Gäller från och med 2021-10-10 tillsvidare. Rev. 2022-03-10.

För information om separata villkor mellan Kund och leverantörer av användarkonto och betaltjänst till Göteborg Energi AB, se bilaga 1.

1.Inledning och Avtalets innehåll

1.1.Göteborg Energi AB (”Göteborg Energi”), tillhandahåller en Laddtjänst för laddning av elfordon på publika Laddstationer. Dessa allmänna avtalsvillkor gällande publik Laddtjänst till konsumenter och företag (fysiska och juridiska personer) (nedan ”Kunden”) reglerar Göteborg Energis, eller dess Samarbetspartners tillhandahållande av fordonsladdning till Kunder. Vissa delar av villkoren gäller för konsumenter och vissa för företagskunder. Såvida inget annat anges gäller villkoren för såväl konsumenter som företagskunder. 

1.2.Avtalet mellan Göteborg Energi och Kunden består av en avtalsbekräftelse och dessa allmänna avtalsvillkor gällande publik Laddtjänst för tidsbundet och icke-tidsbundet avtal (tillsammans kallat ”Avtalet”). Avseende Kund som ingår avtal via Applikationen består avtalet av allmänna avtalsvillkor gällande publik Laddtjänst för tidsbundet och icke-tidsbundet avtal. 

1.3.För att kunna ladda sitt elfordon behöver Kunden ingå ett avtal med Göteborg Energi eller dess Samarbetspartner och avseende företagskunder beställa ett Laddkort via Göteborg Energis hemsida www.goteborgenergi.se eller avseende företagskunder och konsumenter ladda ner en mobil applikation (”Applikationen”) enligt villkoren i detta avtal. Detta avtal reglerar endast Avtalet mellan Göteborg Energi och Kunden. Det finns också en möjlighet till s.k. oregistrerad laddning vid icke-tidsbundet avtal, vilket innebär att Kunden inte behöver registrera några kunduppgifter utan att Kunden endast skriver in konto- eller kreditkortsuppgifter vid betalning samt e-mail adress (se p. 7 nedan). Detta kan ske både på både Laddstationer och Samarbetsstationer.  

1.4.Om Kunden väljer att registrera sig som använder ges kunden möjlighet att ta del av laddhistorik m.m. Kunden kan också till betaltjänstleverantör spara sina konto- eller kreditkortsuppgifter, se bilaga 1.

1.5.Uppgift om Laddplats finns tillgänglig på Göteborg Energis hemsida www.goteborgenergi.se och i Applikationen. Vissa Samarbetsstationer finns inte tillgängliga i Applikationen utan är beroende av vad varje Samarbetspartner bestämmer.  

1.6.Avtalet träder i kraft vid den tidpunkt som anges i avtalsbekräftelsen förutsatt att Kunden lämnat korrekta uppgifter och Kunden i förekommande fall godkänts vid Göteborg Energi kreditprövning.

1.7.Laddtjänsten utvecklas kontinuerligt, varför vissa i Avtalet angivna funktioner och tjänster kan variera över tid.

2.Definitioner 

Applikationen

Göteborg Energis mobila applikation för   elbilsladdning. För Applikationen gäller även specifika villkor vilka   godkänns vid nedladdning. Om Kunden väljer att betala via kreditkort i   Applikationen, kommer Kundens betalning vidarebefordras till Göteborg Energis   Samarbetspartners avseende   betaltjänst.  Applikationen används för   köp och betalning av laddning av elfordon vid Laddstation och Samarbetsstation   samt för att se tillgängliga Laddplatser m.m. 

Laddstation

En   station för laddning av elfordon som ägs av Göteborg Energi, där Laddkort   eller Applikationen kan användas som betalningsmedel (för företagskunder) och   där Göteborg Energi säljer laddning enligt Göteborg Energis vid var tid   gällande prislista. Tillgängliga Laddstationer finns angivna i Applikationen.

Laddkort

RFID-kort som företagskunder   använder för köp och betalning av laddning av elfordon vid Laddstation.   Laddkortet är kopplat till ett konto som företagskunden har hos Göteborg   Energi och möjliggör betalning av laddning genom faktura. Tillgänglighet är   beroende på vad ägaren till Samarbetsstation bestämt. 

Laddplats

Omfattar Laddstation och Samarbetsstation.   

Laddtjänst

Omfattar Kundens tillgång till och   nyttjande av Laddkort (endast för företagskunder), Laddplats och Applikation   med inloggningsuppgifter. Laddtjänsten innefattar inte parkeringstillstånd.   För parkeringstillstånd gäller respektive parkeringsoperatörs regler och   avgifter

Samarbetspartner

Samarbetspartner till Göteborg   Energi som tillhandahåller tjänster för fordonsladdning och betalning och i   vissa fall innehar en Samarbetsstation.

Samarbetsstation

En station för laddning av elfordon vilken   ägs eller tillhandahålls av Samarbetspartner till Göteborg Energi. Vid   Samarbetsstation kan Laddkort och Applikationen användas som betalningsmedel   för Företagskunder och där Göteborg Energi säljer laddning enligt respektive Samarbetspartners   prislista och villkor. Konsumenter kan ladda och betala via Applikationen. 

3.Tillgänglighet

3.1.Laddtjänsten finns tillgänglig för Kunden dygnet runt, men i praktiken kan möjligheten att ladda begränsas t.ex. av att vissa Laddplatser inte är åtkomliga. I vissa fall krävs giltigt parkeringstillstånd från tredje part. 

3.2.Göteborg Energi eftersträvar att Laddplatser i Göteborg Energis nätverk ska vara fungerande i så hög utsträckning som möjligt. Om Laddstationen skulle drabbas av tekniska fel, försöker Göteborg Energi åtgärda felet så fort som möjligt. 

3.3.Göteborg Energi förbehåller sig rätten att, utan ersättning till Kunden, ändra, begränsa tillgången till, eller stänga av Laddkort eller Laddplatser för t.ex. uppdateringar, underhåll och felkorrigering eller till följd av omständigheter utom Göteborg Energis kontroll.

4.Pris

Pris för Laddstation

4.1.För Kund som använder Applikationen framgår aktuellt laddpris i Applikationen. 

4.2.Priset för Laddtjänsten gäller tillsvidare och endast vid laddning på Laddstationer och ej vid Samarbetsstationer, se p. 4.4. Prissättning på Laddstationer för Laddtjänsten justeras löpande och redovisas i Applikationen samt på Laddstationen. 

Kampanjpris för Laddstation 

4.3.Vid användning av en kampanjkod erhållen från Göteborg Energi eller Göteborg Energis elhandelsbolag Göteborg Energi Din El AB gäller kampanjpriset endast vid laddning på Laddstationer och inte på Samarbetsstationer. Laddstationer anges som ”Göteborg Energi” i Applikationen eller på goteborgenergi.se. För varje kampanj gäller specifika villkor som meddelas i det aktuella kampanjerbjudandet på Göteborg Energis hemsida.  

Pris för Samarbetsstation 

4.4.Priset för laddning på Samarbetsstation bestäms av ägaren till Samarbetsstationen och gäller tillsvidare och kan justeras. Priset framgår på Samarbetsstationen och i Applikationen

5.Betalning

Konsumenter

5.1.Betalning för laddning av elfordon vid Laddplats sker via Applikationen. Kunden är betalningsskyldig gentemot Göteborg Energi för all användning av Laddtjänsten. Kunden ansvarar dock inte för användning av Laddtjänst som ägt rum efter det att Kunden anmält inloggningsuppgifter till Applikationen som förlorade till Göteborg Energi. Detta gäller dock inte om Kunden genom uppsåtligt eller vårdslöst handlande bidragit till den obehöriga användningen.

5.2.Gällande betalning på Samarbetsstation där ägaren till Samarbetsstation inte har betalningslösning genom Göteborg Energi regleras betalning i separat avtal med ägare till Samarbetsstation och betalning i dessa fall omfattas inte av detta avtal.    

Företagskunder

5.3.Betalning för laddning av elfordon vid Laddplats sker med Laddkort eller Applikationen.  

5.4.Laddhistorik sparas för det registrerade Laddkortet. Utifrån laddhistoriken beräknas kostnaden som företagskunden ska betala, varav faktura skickas.

5.5.Kunden är betalningsskyldig gentemot Göteborg Energi för all användning av Laddtjänsten. Kunden ansvarar dock inte för användning av Laddtjänst som ägt rum efter det att Kunden anmält Laddkort eller inloggningsuppgifter till Applikationen  som förlorad till Göteborg Energi. Detta gäller dock inte om Kunden genom uppsåtligt eller vårdslöst handlande bidragit till den obehöriga användningen.

5.6.Betalning ska vara Göteborg Energi tillhanda senast på den i fakturan angivna förfallodagen. 

5.7.Sker inte betalning i rätt tid har Göteborg Energi rätt att av Kunden, förutom fakturabeloppet, kräva ränta enligt räntelagen (1975:635) från den i fakturan angivna förfallodagen samt ersättning för de kostnader som är förenade med dröjsmålet. Hit räknas även kostnader för skriftlig betalningspåminnelse samt kostnader för verkställighet av betalnings- eller annan förpliktelse. 

5.8.Göteborg Energi har även rätt att tills vidare stänga av en Kund om inte betalningsvillkoren uppfyllts. 

5.9.Gällande betalning på Samarbetsstation där ägaren till Samarbetsstation inte har betalningslösning genom Göteborg Energi regleras betalning i separat avtal med ägare till Samarbetsstation och betalning i dessa fall omfattas inte av detta avtal.  

6.Handhavande och ansvar för fel

6.1.Vilka Laddplatser (dvs. Laddstationer och Samarbetsstationer) som ingår i Göteborg Energis laddnätverk framgår av Applikationen. 

6.2.Kunden ansvarar för att, i de fall det behövs, tillhandahålla en mode 3 Typ 2-kabel för AC-laddning vid stationer med mode 3 Typ 2-uttag. 

6.3.Kunden ansvarar för att laddning sker enligt instruktioner som meddelas på Laddplatsen eller i Applikationen.  Laddplatserna får bara användas till laddning av laddbara bilar som är godkända för Mode 3-laddning. Kunden är införstådd med att möjligheten till laddning är beroende av flera faktorer, såsom den laddbara bilens tekniska förutsättningar, bilbatteriets laddningsnivå och Laddstationens kapacitet, varav den komponent med lägst kapacitet kommer att vara avgörande för vilken effekt elbilen kan tillgodogöra sig. Göteborg Energi kan därför inte garantera att laddning av en laddbar bil kommer att kunna genomföras inom någon maximalt angiven tidsgräns eller med viss minimieffekt. 

6.4.Laddkortet och inloggningsinformation till Applikationen är personligt (får endast användas av behöriga medarbetare hos företagskunder) och får inte brukas av obehöriga och är att anse som värdehandling som ska förvaras på ett säkert sätt. Kunden ska till Göteborg Energi omedelbart anmäla eventuell förlust av Laddkort eller inloggningsuppgifter till Applikationen genom att ringa Göteborg Energis kundservice på telefonnummer 031- 62 62 62. 

6.5.Göteborg Energi har rätt att med omedelbar verkan spärra Laddkortet eller Applikationen vid missbruk, om det finns risk för osäker användning, misstanke om obehörig användning eller risk för att Kunden inte fullgör sina förpliktelser mot Göteborg Energi. 

6.6.Göteborg Energi ansvarar inte för 

-skador som uppkommer på grund av bristande kompatibilitet mellan Kundens bil och Laddplats, eller på grund av att Kunden använder Laddtjänsten eller Laddplatsen i strid med vid var tid gällande instruktioner och tekniska krav, som framgår av Avtalet. 

-indirekta skador eller följdskador som uppstår till följd av Kundens användning av Laddtjänsten eller Laddplatsen.

-avbruten laddning med anledning av bristande tele-, data- och kraftleveranser.

-laddningar som pågår längre än 24 timmar kommer att avbrytas av Göteborg Energi.

  

7.AVTALSTYPER, AVTALSTID OCH UPPSÄGNING

Tidsbundet avtal

7.1.För att ingå ett tidbudet avtal kan Kunden begära tillgång till Laddtjänsten via webbformulär via RFID-kort (företagskunder) eller registrera sig i Applikationen (konsumenter och företagskunder). Avtalet gäller tillsvidare med en (1) månads ömsesidig uppsägningstid. 

7.2.Göteborg Energi har rätt att säga upp Avtalet till omedelbart upphörande om Kunden trots erinran inte uppfyller sina betalningsskyldigheter, använder Laddtjänsten i strid med Avtalet eller i strid med sina skyldigheter gentemot Göteborg Energi eller om Göteborg Energi har skäl att misstänka att Laddtjänsten missbrukas, förutsatt att rättelse inte vidtas efter erinran från Göteborg Energi. 

Icke tidsbundet avtal 

7.3.Icke tidbudet avtal är ett korttidsavtal som berör varje enskilt laddningstillfälle och betalning sker direkt i Applikationen. Denna avtalsform erbjuds enbart i Applikationen. För icke tidbudet avtal kan Kunden välja att vara oregistrerad eller registrerad användare. Väljer Kunden i Applikationen att vara oregistrerad användare, innebär det att Kunden inte behöver registrera några kunduppgifter, utan att Kunden endast skriver in konto- eller kreditkortsuppgifter vid betalning samt e-mail adress för att erhålla kvitto. 

8.Ändring av villkor

8.1.Göteborg Energi förbehåller sig rätten att ändra dessa avtalsvillkor. Kunden ska informeras om sådana ändringar med trettio (30) dagars varsel via e-post eller hemsidan. Om Kunden inte godkänner ändringarna har Kunden rätt att säga upp Avtalet utan uppsägningstid.

9.Konsumenträtt

9.1.Information om konsumenters konsumenträttigheter, klagomåls- och tvistehantering samt övrig information gällande Avtalet finns att läsa på goteborgenergi.se eller kan beställas hos Göteborg Energi AB:s kundservice. 

9.2.Tvistelösning: Vid eventuell tvist kan konsumenter kontakta Göteborg Energis kundservice eller Allmänna reklamationsnämnden, ARN, med adress Box 174, 101 23 Stockholm, webbplats www.arn.se. Göteborg Energi följer ARN:s rekommendationer. 

9.3.Ångerrätt: Enligt lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokaler har konsumenter alltid ångerrätt i 14 dagar när konsumenter ingått avtal på distans. Ångerrätten börjar gälla från den dagen Kundens avtal bekräftats. Om konsumenten vill ångra sitt avtal kan Kunden kontakta Göteborg Energis kundtjänst eller använda ångerblankett som finns på Göteborg Energis webbplats. Konsumenten har rätt att ångra Avtalet utan att ange några skäl. Konsumentens respektive Göteborg Energis skyldigheter att fullgöra Avtalet upphör i och med att konsumenten ångrar sitt avtal.

10.Force Majeure 

10.1.Göteborg Energi är befriat från påföljd för underlåtenhet att fullfölja viss förpliktelse i Avtalet med Kunden, om underlåtenheten har sin grund i omständighet som Göteborg Energi inte råder över och som förhindrar eller i väsentlig grad försvårar fullgörandet av Göteborg Energis förpliktelser. Sådan omständighet kan vara naturkatastrofer, avbrott i tele-, data- och kraftleveranser, jordbävningar, krig, upplopp, eldsvåda, explosion, strejk, lockout, bojkott, blockad, översvämning eller andra liknande händelser, krig, krigshandlingar, myndighets åtgärd, nytillkommen eller ändrad lagstiftning, konflikt på arbetsmarknaden, därmed jämställda omständigheter. 

11.Konsumtionsdata och personuppgifter

11.1.Göteborg Energi kommer att spara laddhistorik för varje Kund (vilket innefattar t.ex. information om vilken Laddstation som använts, uttagen el, belopp och tidpunkt för användning av Laddtjänsten.) Laddhistoriken ligger avseende företagskunder till grund för fakturering av Kunden.

11.2.Personuppgifter och data kopplade till Kundens användning av Laddtjänsten och Laddstationerna kommer att behandlas och lagras av Göteborg Energi, andra koncernbolag eller Göteborg Energi samarbetspartners i enlighet med gällande lagstiftning och i den omfattning som det behövs för fullgörelse av Avtalet med Kunden och därmed förknippade tjänster.

11.3.Inhämtade uppgifter kommer även att behandlas i samband med affärs- och produktutveckling, statistik, marknads- och kundanalyser samt direkt marknadsföring (förutsatt att Kunden inte hos Göteborg Energi har anmält att han eller hon motsätter sig direkt marknadsföring). Denna behandling har Göteborg Energis berättigade intresse som grund. Uppgifter som samlas in sparas under tiden Kunden har ett aktivt avtal med Göteborg Energi och därefter under den tid som är nödvändig för att slutreglera Kundens avtalsförhållande med Göteborg Energi.

11.4.För mer Information om Göteborg Energis behandling av personuppgifter, se Göteborg Energis integritetspolicy https://www.goteborgenergi.se/kundservice/konsumentratt/integritetspolicy 

12.Avtalsöverlåtelse

12.1.Kunden medger att Göteborg Energi på oförändrade villkor får helt eller delvis överlåta sina rättigheter och skyldigheter enligt detta avtal till annat bolag inom samma koncern eller till annan part som rimligen kan förväntas fullgöra skyldigheterna enligt Avtalet på ett tillfredsställande sätt.

12.2.Kunden har inte rätt att helt eller delvis överlåta eller upplåta sina rättigheter eller skyldigheter enligt Avtalet.

  

BILAGA 1 - SÄRKILDA VILLKOR FÖR ANVÄNDARKONTO I APPLIKATIONEN, BETALTJÄNST SAMT INFORMATION OM LEVERNATÖRS EXTERNA TJÄNSTER

1.1.Göteborg Energi använder leverantör för in- och utloggning, registrering och hantering av användarkonto i Applikationen, betaltjänst och möjlighet till att spara kreditkortsuppgifter. För information om betaltjänst och möjlighet till att spara kreditkortsuppgifter, se p. 1.10 – 1.14.

Uppdelning av applikationen

1.2.Applikationen är uppdelad mellan två tjänster med egna separata avtalsvillkor: 

1.Göteborg Energis Laddtjänst, vilka dessa villkor i bilaga 1 gäller angående in- och utloggning, användarkonto, betaltjänst och möjlighet till att spara betalkortsuppgifter. 

2.Plus4Us separata avtalsvillkor för annan tjänst än Laddtjänsten. 

1.3.När Kunden använder Applikationen är Göteborg Energis Laddtjänst allt i displayfönstret förutom den gröna eller grå +4U-knappen i det övre högra hörnet. Om kunden trycker på den gröna eller grå +4U-knappen, lämnar Kunden Laddtjänsten och byter till Plus4U tjänst med egna separata avtalsvillkor. 

1.4.Utvecklingen i Applikationen sker snabbt, varför funktioner och tjänster i Applikationen kan variera över tid.

Användarkonto

1.5.Kunden kan betala för laddning utan att registrera sig. För att bli en registrerad användare av Laddtjänsten, behöver Kunden bli en användare och skapa ett användarkonto eller Plus4U identitet för kunna ta del av laddhistorik m.m.

1.6.Definitioner tillhörande användarkonto i Applikationen:

·Plus4U - ett modern webbaserad tjänst som är utformad för att köra informationssystem. Leverantör av Plus4U är Plus4U Net a.s., registrerat kontor: Prague 3, 2767/2 V Kapslovně Street, Postnummer: 130 00, Tjeckien, företagsregistrering: 283 83 559, registrerat i företagsregistret som förts vid kommunaldomstolen i Prag, Avsnitt B, insats 14234. Plus4U Net a.s. är ett dotterbolag inom Unicorn Systems a.s., se p. 1.11.

·Användaren - varje person som har ett användarkonto (Plus4U identitet) i Plus4U -tjänsten eller avser att ha det.

·Användarkonto eller Plus4U identitet - en virtuell identitet för en och endast en individ i Plus4U tjänsten. Användarkontot representerar denna person till fullo i Plus4U tjänsten och den här personen är fullt ansvarig för alla aktiviteter relaterade till hans eller hennes användarkonto.

1.7.Ett användarkonto upprättas när en Användare vill registrerar sig i Applikationen med hjälp av registreringsformuläret. Användaren ska tillhandahålla den information som är nödvändig för att upprätta sitt användarkonto och tycka på skicka registreringsformuläret i Applikationen. Genom att skicka in registreringsformuläret accepterar användaren dessa användarvillkor, vilka alltså kan omfatta möjlighet att ta del av laddhistorik m.m, eller separat tjänst. Plus4U skickar sedan tillbaka till användaren ett e-postmeddelande för att bekräfta användarens registrering och uppmana användaren att använda den angivna länken för att slutföra registreringsprocessen. Användaren förbinder sig att tillhandahålla sanna och fullständiga uppgifter som är nödvändiga för att upprätta sitt användarkonto under registreringsprocessen. Användaren ansvarar för eventuella skador som orsakas av felaktiga eller falska uppgifter.

1.8.Ett Plus4U identitet ger Användaren möjlighet att få tillgång till andra Plus4U tjänster som inte ingår i Avtalet. Avtalsvillkoren i detta Avtal gäller inte om Användaren går in och på platser i den grå eller gröna +4U knappen eller webbsidor ansluta till Plus4U tjänster. På dessa platser gäller Plus4U egna separata avtalsvillkor.

1.9.Plus4U har rätt att avsluta användarens användarkonto om:

·användaren har upprättat användarkontot för att överlåta det till en annan användare, mot betalning eller utan kostnad,

·användaren lämnade falska, ofullständiga eller felaktiga uppgifter för sin registrering, eller om uppgifterna inte längre är uppdaterade,

·användarkontot används för att begå ett brott eller för att hjälpa till med ett brott,

·användaren försökte logga in som en annan användare utan att den andra användaren var medveten om detta

·användaren missbrukar, blockerar, modifierar eller på annat sätt ändrar någon del av tjänsten eller försöker störa tjänstens stabilitet och drift genom sina handlingar.

Betalningstjänst

1.10.I syfte att registrera och betala via ett kreditkort anger Kunden kortuppgifterna i respektive meny i Applikationen. Det är Kundens ansvar att det registrerade konto- eller kreditkortet är giltigt, att det har täckning och inte är spärrat.

1.11.Betalningstjänsten för Laddtjänsten sköts av Unicorn Systems a.s. företags-ID 25110853, ett bolag registrerat i Tjeckien, vars adress är V Kapslovne 2767/2, Prague 3 och har följande underleverantörer:

·Unicorn Systems leverantörer av betalningsförmedling till Göteborg Energi och Samarbetspartner är Plus4U Fair Pay a.s., företags-ID 02508486, med sitt säte på V Kapslovně 2767/2, Prag 3.

·Unicorn Systems leverantörer av kortinlösen och betalväxel för Laddtjänsten är ComGate Payments, a.s., vars adress är Gočárova třída 1754 / 48b, Hradec Králové Email, payment-support@comgate.cz, Tel: +420 228 224 267. ComGate är ett licensierat betalningsinstitut som arbetar under övervakning av Tjeckiens Nationalbank.

1.12.Unicorn Systems och ComGate kommer att dela information om användarens registrerade kort utan att lagra informationen i Applikationen eller att bearbeta den.

1.13.I syfte att förebygga bedrägerier godkänner Kunden att Unicorn Systems genom betalningstjänsten genomför en förhandsauktorisering på Kundens kreditkort. Kunden får välja bland olika reserverade belopp som dras på kreditkortet.

Betalning med kort sker när Kunden anger kortnummer, giltighetsdatum och CVC -kod i ComGates gränssnitt i Applikationen. Betalningar som görs via Comgate är säkrat med 3D Secure standard och all information är krypterad.

GDPR- Behandling av personuppgifter för användarkonto

1.1.Plus4U har rätt att samla in personuppgifter om användarna för att tillhandahålla Plus4U -–identitet (se definition i p. 1.6 i bilaga 1 ovan). Plus4U behandlar därför följande data om användare i den mening som avses i artikel 4.1 i GDPR:

a) För- och efternamn, e-postadress, +4U-ID.

b) Plus4U behandlar ovan angivna personuppgifter i syfte att fullgöra kontrakt enligt artikel 6.1 b i GDPR, vilket innebär att tillhandahålla tjänster.

1.2.Personuppgifterna behandlas automatiskt. Alla datalagringssystem är säkrade i enlighet med gällande standarder och är i sig inte tillgängliga på något sätt i Plus4U-tjänsten. Vanliga medel används för att skydda data mot kända typer av externa attacker. Plus4U använder ingen profilering eller automatiserat beslutsfattande.

1.3.Alla uppgifter behandlas vanligtvis inom Tjeckiens territorium eller i andra EU -medlemsländer. Personuppgifter överförs aldrig utanför EU:s medlemsländer. Ingen data som skrivits in av användare kopieras, kontrolleras eller ändras någonsin. 

1.4.Om Plus4U upptäcker att det finns en säkerhetsrisk relaterad till personuppgifter, ska Plus4U meddela användaren detta utan onödigt dröjsmål.

1.5.I enlighet med gällande regler för skydd av personuppgifter har användaren följande rättigheter:

1. Rätt till tillgång till personuppgifter: - Om användaren ifrågasätter vilka personuppgifter som behandlas ska användaren kontakta Plus4U. Användaren har rätt att veta följande; 

a) för vilket ändamål Plus4U behandlar personuppgifter,

b) omfattningen av personuppgifter som finns lagrade,

c) hur länge personuppgifter kommer att behandlas av Plus4U,

d) källorna till personuppgifter, såvida inte Plus4U har erhållit personuppgifter från användaren direkt,

e) om det finns något automatiserat beslutsfattande inklusive profilering.

2. Rätt till rättelse: - Om användaren får reda på att Plus4U innehar felaktiga personuppgifter har användaren rätt att utan onödigt dröjsmål erhålla rättelse av sådana felaktiga personuppgifter som rör användaren från Plus4U. Användaren har också rätt att få ofullständiga personuppgifter ifyllda, om användaren önskar detta och om användaren tillhandahåller kompletterande information. Användaren kan också korrigera data direkt i kontoinställningen i Applikationen.

3. Rätt till radering, om en av följande grunder gäller: a) personuppgifterna inte längre är nödvändiga i förhållande till de ändamål för vilka de samlades in eller på annat sätt behandlades, b) användaren återkallar sitt samtycke som behandlingen bygger på och det inte finns någon annan laglig grund för behandlingen, c) användaren invänder mot behandlingen på grund av den personuppgiftsansvariges berättigade intressen, d) personuppgifterna har behandlats olagligt, e) en lagstadgad skyldighet enligt EU:s lag eller dess medlemsstat.

4. Rätt till begränsning av behandling: - Användaren har rätt att från Plus4U få begränsning av behandling där användaren anser att personuppgifter har behandlats eller behandlats olagligt i strid med användarens privata och personliga liv. Efter användarens begäran, ska Plus4U bedöma situationen utan onödigt dröjsmål och inom högst en månad ska Plus4U antingen begränsa behandlingen eller vägra att göra det eller förlänga tidsfristen, om utövandet av rätten visar sig vara komplicerat. Oavsett, inom en månad från mottagandet av begäran ska Plus4U meddela användaren resultatet av bedömningen och om de åtgärder Plus4U vidtagit, om några.

5. Rätt till dataportabilitet: - Om Plus4U har behandlat uppgifterna enligt ett kontrakt eller med samtycke och med automatiska medel, har Plus4U rätt att ta emot personuppgifter om användaren i en strukturerad, vanligt förekommande och maskinläsbar format, eller så har användaren rätt att få användarens personuppgifter lämnade till en annan personuppgiftsansvarig som användaren själv väljer. Denna rättighet ska inte påverka andra parters rättigheter och friheter negativt.

6. Rätt att lämna in ett klagomål: - Användaren har rätt att lämna in ett klagomål mot behandlingen av personuppgifterna till den Tjeckiska tillsynsmyndigheten för GDPR, vilket innebär Kontoret för skydd av personuppgifter, med hemvist på 27 Pplk. Sochora Street, 170 00 Prag, Tjeckien. 

7. Rätt att invända: - Användaren har rätt att invända mot behandling av personuppgifter, om dessa uppgifter behandlas på grund av ett berättigat intresse. Om det inte finns några övervägande legitima skäl för behandlingen som överväger användarens intressen eller rättigheter och friheter, och det inte finns något behov av att behandla uppgifterna i samband med rättsakter, ska Plus4U sluta behandla sådana uppgifter utan onödigt dröjsmål.

8. Rätt att bli underrättad om dataintrång, om ett sådant intrång sannolikt leder till en hög risk för dina rättigheter och friheter

1.6.Skulle användaren besluta sig för att utöva någon av ovan angivna rättigheter, ska han kontakta Plus4U, helst via Plus4U Helpdesk, genom vilken det kan hanteras all kommunikation så snabbt som möjligt. Plus4U verifierar giltigheten av alla anspråk och tillhandahåller alltid nödvändig information eller meddelar berörda parter att hantera deras förfrågningar utan onödigt dröjsmål.

1.7.Om användaren har några andra frågor angående behandlingen av personuppgifter, vänligen kontakta Plus4U:s dataskyddsombud på dpo@plus4u.net eller Plus4U Net a.s., Att. Plus4U:s dataskyddsombud, Prag 3, 2767/2 V Kapslovně Street, Postnummer: 130 00, Tjeckien.

 

icon-closechevron-disc-right