GÖTEBORG ENERGI - EN DEL AV GÖTEBORGS STAD
Glad kvinna som sitter på en stol.

Elmätarbyte

Alla elmätare i Göteborg är utbytta. Din nya smarta elmätare ger dig möjlighet att spara på både energi, effekt och plånbok.

Många fördelar

Nu sitter nya elmätare i varenda villa, flerfamiljshus, fritidshus, kolonistuga och företag. Den nya elmätaren heter OMNIA® e-meter och den har flera bra funktioner. Först och främst har den ett nytt kundgränssnitt, HAN, (Home Area Network), som möjliggör att du kan optimera hemmets elanvändning eller till exempel styra laddningen av bilen till när på dygnet det är billigast. Aktiveringen av HAN-porten görs enkelt via Mina sidor

Snabbare hjälp vid avbrott

– För elnätsägaren betyder bytet att driftcentralen har järnkoll på när det blir avbrott och kan direkt skicka ut felavhjälpning. Montören kan ge sig i väg redan innan kunderna ringt och snabbare hitta felet, säger Peder Holmström, projektägare och avdelningschef på Göteborg Energi.

Totalt har Göteborg Energi samlat in 158 ton elektronikskrot från gamla elmätare. Hela 98 procent av materialet har återvunnits, bland annat tas metaller tillvara och minskar behovet av gruvbrytning. Resterande material som till exempel plast, energiåtervinns.

Varför har vi bytt din elmätare?

Sveriges elnätsägare har haft som krav att senast 1 januari 2025 ha bytt till den senaste generationens smarta elmätare. Här i Göteborg började vi byta ut elmätarna i februari 2023 och var klara i september 2024.

Totalt var över 400 personer involverade i projektet och när arbetet pågick som mest intensivt jobbade 120 montörer och bytte 20 000 mätare i månaden.

Man som skrattar vid ett bord, framför en dator.

Tryggare leverans med nya elmätaren

Din nya smarta elmätare heter Omnia e-meter och har flera bra funktioner. Framförallt har den ett nytt kundgränssnitt, HAN (Home Area Network) som möjliggör att du kan få detaljerad information om din elanvändning och ditt effektuttag. Du kan läsa mer om HAN och hur du när mätaren är bytt gör för att aktivera porten på Mina sidor.

Vanliga frågor om elmätarbytet

Energimarknadsinspektionen har tagit fram nya funktionskrav för elmätare som alla Sveriges elnätsbolag enligt lag måste förhålla sig till. De nya funktionskraven ska införas senast 1 januari 2025. Det innebär att vi planerar att byta alla våra elmätare i Göteborg under perioden 2022-2024. Är du nyfiken kan du läsa mer om funktionskraven på Energimarknadsinspektionens webb.

Energimarknadsinspektionen (extern länk)

Läs mer om mätarbytet

En ny mätare installeras. Mätinsamlingen och faktureringen kommer se ut som den gjort tidigare, över den faktiska förbrukningen. Varken den nya mätaren eller arbetet med att byta mätaren kommer att medföra extra kostnader för dig som kund.

Elmätarbyte

När vi bytt ut din elmätare kan vi behöva göra en besiktning av installationen av elmätaren på plats. Besiktningen görs inte på alla nya elmätare vi installerat, utan vi gör löpande stickprovskontroller. Du behöver inte göra något om just din elmätare ingår i stickprovskontrollerna och vi bryter inte strömmen när vi besiktigar elmätaren på plats. I de fall besiktningen visar att installationen behöver ses över, så kan ett återbesök krävas och då får du information om detta.

Nej. Priserna på elnät beror på en rad olika faktorer. I dagsläget finns det inget som tyder på att elmätarbytet kommer att medföra ökade avgifter.

Elmätarbyte

Det stämmer att M-busutgången inte är kompatibel med de nya elmätare som kommer att installeras från 2022 och framåt. Vi vet att flera olika företag håller på att ta fram adapterlösningar som troligtvis kommer att finnas på marknaden under 2022. Företag kan kontakta oss om man är intresserad att testa kundgränsnittet (HAN-porten P1) på vår nya elmätare OMNIA eMeter. Vi kommer uppdatera er när vi har mer information om eventuella lösningar.

Intresseanmälan testa elmätare

Elmätarbyte

icon-closechevron-disc-right