Pressinbjudan: Första spadtaget för ny pelletspanna på Riskulla med Göteborg Energi och Mölndal Energi

Måndagen 17 juni klockan 13:30 tas första spadtaget för den nya pelletspannan på Riskulla. Pelletspannan byggs av Göteborg Energi, men hos Mölndal Energi, vilka också kommer sköta driften. Det är ett unikt samarbete som kommer att optimera fjärrvärmeförsörjningen och bidra till mer förnybar fjärrvärme i regionen.

Visionsbild av den nya pelletspannan på Riskulla (svarta byggnader).

Göteborg Energi och Mölndal Energi har sedan tidigare ett framgångsrikt samarbete där värme överförs mellan kommunerna och värmeproduktionen optimeras för bästa möjliga ömsesidiga nytta. Den här framtidsinvesteringen förstärker partnerskapet mellan bolagen, där andra delar är en ny fjärrvärmeledning mellan Göteborg och Mölndal och gemensamma upphandlingar av biobränsle.

Göteborg Energis vd, Per-Anders Gustafsson, och Mölndal Energis vd, Christian Schwartz, kommer ta ett gemensamt första spadtag vid byggplatsen. Efter det bjuds det på fika och mer information om projektet och fjärrvärmesamarbetet. Det kommer finnas möjlighet för fotografering och intervju i samband med detta.

Deltagarna kommer att bestå av medarbetare och styrelse från Mölndal Energi och Göteborg Energi samt den upphandlade entreprenören Valmet.

Datum: måndag 17 juni
Tid: Klockan 13:30-14:30
Plats: Mölndal Energi, Aminogatan 21

Föranmälan är obligatorisk. Anmäl deltagande till: Cecilia Erdalen, presschef på Göteborg Energi, 070-466 04 28, cecilia.erdalen@goteborgenergi.se