GÖTEBORG ENERGI - EN DEL AV GÖTEBORGS STAD
Med håvar fångar passagerarna på Ren-Ström upp gummiankor.

Städbåten M/S Ren-Ström tillbaka i Göteborgs kanaler

I början på maj kastade Göteborgs främsta (och enda) städbåt loss igen: M/S Ren-Ström. Båten kommer, som vanligt, samla uppåt 10 ton skräp från stadens kanaler under säsongen. Inte nog med det, Ren-Ström drivs av ren ström!

Den elektriskt drivna båten som ägs av Innerstaden Göteborg inledde sin karriär för ungefär tio år sedan och ersatte då sin föregångare ”Renat” som gick på diesel. Det berättade Lena Dalerup, VD för centrumföreningen Innerstaden Göteborg, vid säsongspremiären av M/S Ren-Ström i början på maj månad, 2022. 

AnnaSara Perslow, ordförande Park och Naturnämnden berättade:

- 8 000 kubikmeter skräp flyter årligen iland längs Västkustens stränder – det är åtta miljoner enlitersförpackningar fulla av skräp, sa hon då och tillade:

- Fimparna är värst. Tar man alla fimpar som ligger och skräpar i centrala Göteborg och lägger dem på rad når man ända ner till Rom i Italien. Så här kan vi inte ha det!

Ren-Ström ligger förankrad.

Det är här Ren-Ström kommer in i bilden, vars uppdrag är att plocka upp flytande skräp från stadens kanaler med assistans från personal vid park- och naturförvaltningen. Det som fiskas upp körs till avfallsverket i Sävenäs och blir till energi som värmer upp Göteborg. 

Städbåten laddas tack vare Göteborg Energi med solel och bidrar till en renare kanal, renare luft och en bättre miljö för alla göteborgare. Men oväntat nog har M/S Renström också en dieselmotor, utifall att. 

- Vi installerade elmotorn i Ren-Ström för 10 år sedan och litade man inte riktigt på fordon drivna med el. Det säger kanske något om tidsandan som rådde då.

Det förklarade Oscar Théen från GSM Electric, företaget bakom M/S Ren-Ströms elmotor. Sedan dess har de bytt ut städbåtens batterier vid ett tillfälle, men det är den enda gången de behövt engagera sig. 

Oscar säger att dieselmotorn som Ren-Ström har installerad inte ens använts vid ett enda tillfälle de senaste tre åren. Han säger det med stor säkerhet, för dieselmotorn gick sönder under 2019 – och ingen har känt ett behov av att fixa den. M/S Ren-Ström framdrift på ren ström går helt enkelt att lita på. 

icon-closechevron-disc-rightmenu