...men du kan fortsätta ladda som vanligt!
Parkering Göteborg tar över ägandet av Göteborg Energis publika normalladdare upp till 22 kW – totalt drygt 850 laddpunkter. Parkering Göteborg har sedan tidigare tagit över betallösningen och prissättningen för laddarna och den aktuella affären är en fortsättning på det arbetet.
- Göteborg Energi är stolta över att ha bidragit till att staden snabbare än någon annan kommun skapat en infrastruktur för elbilsladdning, men nu är vi i ett läge där marknaden har mognat och de behov av laddning som finns tillgodoses av andra aktörer, säger Malin Flysjö, affärschef för El- och gasprodukter.
Förändringarna runt laddplatsernas ägandeskap kommer ske under hösten och vara genomförda senast till årsskiftet 2024/2025.
Medan Göteborg Energis publika normalladdare i huvudsak säljs till Parkering Göteborg så kommer bolagets snabbladdare att konverteras till AC-laddare, säljas eller tas bort.
Eftersom Parkering Göteborg redan driver merparten av de publika laddplatser som Göteborg Energi tidigare driftat kommer skillnaden för de flesta elbilsladdare vara obefintlig.
I de enstaka fall där Göteborg Energi behållit drift av laddplatser kommer byte av ägare ske stegvis med start redan i juni och vara på plats senast vid årsskiftet 2024/2025. Vi ber dig vara uppmärksam på skyltningen vid laddplatsen och se vilken betalningslösning som gäller.
Parkering Göteborg har från och med våren 2023 tagit över samtliga Göteborg Energis normalladdare. Fram till och med årsskiftet 2024/25 kan du fortfarande behöva appen Ladda din elbil för att ladda på våra snabbladdare. Med Ladda din elbil kan du hitta lediga laddare, starta/stoppa laddning och betala för laddningen.
Hitta din närmaste laddplats med hjälp av vår laddkarta.
Beroende på elavtal, bilmodell och hur du kör din bil så landar kostnaden för elen på runt 2-5 kr per mil. Idag görs 90% av all laddning hemma eller på arbetsplatsen.
Att ändra vårt beteende kring elanvändning är den viktigaste delen för att minska effekttopparna. Men utöver en ny prismodell så jobbar vi även med:
• Stora satsningar på reinvesteringar i ledningsnätet och vi har uppdaterat våra riktlinjer för dimensionering för att kunna täcka lokala behov av laddning när åtgärderna ändå genomförs.
• Utökat prognosarbete över effektutvecklingen. I diskussion med våra regionnätsleverantörer så tar vi fram prognoser på vårt behov av överföring från överliggande nät så att dessa har tid att förbereda sig på det ökade behovet av kapacitet.
• Vi har tagit fram ett konkret förslag till stamnätsägaren Svenska Kraftnät som skulle fördubbla elnätskapaciteten i Göteborgsregionen och vi arbetar aktivt för att det ska genomföras.
• Vi håller också på att skapa en handelsplats för effekt och i olika projekt skapa nya möjligheter att använda fastigheter och elbilar som energilager.
Hur mycket effekt en elbil kan ladda beror på 3 saker:
1. Bilens egna laddkapacitet (Varierar mellan bilmodeller)
2. Laddpunktens laddeffekt (Max effekt från laddstationen)
3. Laddkabelns begränsning (Olika kapacitet finns för olika kablar)
Om laddstationen är märkt med 22kW men bilen kan ta emot 11 kW så kommer bilen inte laddas med högre effekt än 11 kW. Bilen har i regel olika begränsningar för AC och DC.
Ett annat är exempel är att din laddkabel har kapacitet på 3,7 kW, då är det kabeln som sätter begränsningen.
Lastbalansering syftar till att fördela den tillgängliga strömmen utan att husets säkringar löser ut. Om man har flera elbilar som laddar samtidigt fördelar lastbalanseringen strömmen mellan de olika bilarna utan att säkringen löser ut. Lastbalanseringen kan även följa husets totala strömförbrukning. Om t.ex. bastu och bergvärmepump startar kan elbilsladdningen dras ner för att inte lösa ut husets säkringar. Lastbalansering kräver vanligtvis att extra mätare installeras vid husets huvudsäkring.