Triumf Glass är en given del av Göteborg sedan 1946. Under 2018 bytte företaget ut naturgas mot biogas från Göteborg Energi. Prisbilden är densamma, men glasstillverkarens miljöpåverkan har klart minskat.
- Vi är ett svenskt glassföretag där tredje generationen nu styr. 17,5 miljoner liter glass om året tillverkas här i vår fabrik – givetvis av svensk grädde, berättar Matilda Alenius, Event, PR & Social Media Manager för Triumf Glass.
Glasstillverkningen skedde ursprungligen i Majorna i Göteborg då Arne Müntzing öppnade upp företagets första fabrik där år 1946. Med tiden flyttade tillverkningen nordost till Sävedalen.
Företagets senaste försäljningsrekord slogs sommaren 2018 då Triumf Glass ökade sin försäljning med 25% och omsatte mer än 400 MSEK. Även om företaget förstås gladdes åt denna strålande period så är Triumf Glass väl medvetna om baksidan med de långa, torra somrarna som är en konsekvens av klimatförändringarna.
- Bytet från naturgas till biogas låg helt i linje med vår strävan efter hållbara lösningar. Ursprungligen var det faktiskt ett annat företag som frågade om vi var intresserad av biogas, men vi valde Göteborg Energi. Som göteborgsbolag tycker vi att det är viktigt att värna om de lokala relationerna, även om vi säljer glass i hela Sverige. Vi vill växa tillsammans med staden, berättar Matilda.
Majoriteten av den biogas som Triumf Glass köper av Göteborg Energi används vid själva glassproduktionen. Mycket går till den ångproduktion som behövs för att pastörisera glassmixen – men även till diskning och varmvatten.
- Det blir ju ganska mycket disk i produktionen, säger Matilda.
- Vi är nöjda med Göteborg Energi. Vi har bra kontaktpersoner som är lätta att få tag på och, ja, allt går väldigt smidigt. Dessutom var det en okomplicerad process med att ta fram biogasavtalet med Göteborg Energi. Det tog nog bara runt en vecka innan allt var påskrivet och klart, berättar hon.
Triumf Glass